poniedziałek, 28 czerwca 2010

Maly Ksiaze....

Szkola wreszcie sie skonczyla i ja jak wiecie postanowilam czytac wiecej , uczyc , sie , rozwijac , doksztalcac...Pierwsza ksiazka jaka wzielam w swoje rece byla " Maly Ksiaze" i musze wam powiedziec jest to najlepsza , najmadrzejasza i najbardziej  fascynujaca ksiazka jaka do tej pory przeczytalam. Jak wielka strata dla nas jest to ze przerabiamy ja jako lekture w podstawowce....tak jeszcze niewiele jestesmy w stanie w tym momencie z niej zrozumiec a tak wiele jest tam dla nas do zrozumienia...tak prosta i tak gleboka w tym samym momencie jest historia w niej zawarta...NIe moge sie z wami tym NIEPODZIELIC i naprawde  z calego serca zachecam was do przeczytania nie tylko tych fragmmentow tu zawartych ale calej ksiazeczki, ktorej przeczytanie zajelo mi okolo poltorej godziny

"Dorosli sa zakochani w cyfrach. Jezeli opowiadacie im o nowym przyjacielu, nigdy nie spytaja o rzeczy NAJWAZNIEJSZE . Nigdy nie uslyszycie: "Jaki jest dzwiek jego glosu? W co lubi sie bawic? Czy zbiera motyle?" Oni spytaja was: " Ile ma lat? Ilu ma braci? Ile wazy? Ile zarabia jego ojciec?? Wowczas dopiero sadza ze cos wiedza o waszym przyjacielu."

"Jezeli mowicie doroslym: "Widzialem piekny dom z czerwonej ceglyz geranium w oknach i golebiami na dachu" - nie potrafia sobie tego domu wyobrazic. Trzeba im powiedziec :" Widzialem dom za sto tysiecy zlotych". Wtedy krzykna: " Jaki to przepiekny dom!"
(...) Oni sa wlasnie tacy. Nie mozna od nich za wiele wymagac. Dzieci musza byc bardzo poblazliwe w stosunku do doroslych."

Maly Ksiaze o planecie ZIEMI:  " Jakaz to dziwna planeta, zupelnie sucha, spiczasta i slona, a ludziom brak wyobrazni."

" Co znaczy "OSWOIC"?
-Jest to pojecie zupelnie ZAPOMNIANE- powiedzial lis.
"Oswoic " znaczy "STWORZYC WIEZY".
Teraz jetses dla mnie tylko malym chlopcem, podobnym to stu tysiecy malych chlopcow. Nie potzrebuje ciebie. I ty takze nie potzrbujesz mnie. Jestem dla ciebie tylko lisem, podobnym do stu tysiecy innych lisow. Lecz jezeli mnie oswoisz, bedziemy sie nawzajem potzrebowac. Bedziesz dla mnie jedyny na swiecie. I ja bede dla ciebie jedyny na swiecie.
(...) Poznaje sie tylko to co sie oswoi-powiedzial lis. -Ludzie maja zbyt malo czasu, aby cokolwiek poznac. Kupuja w sklepie rzeczy gotowe. A poniewaz nie ma magazynow z przyjaciolmi, wiec ludzie nie maja przyjaciol.  Jesli chcesz miec przyjaciela oswoj mnie!
-A jak to sie robi? - spytal Maly Ksiaze
- Trzeba byc bardzo CIERPLIWYM. Na poczatku siadziesz w pewnej odleglosci ode mnie na trawie. Bede spogladac na ciebie  katem oka, a ty nic nie powiesz. MOWA JEST ZRODLEM NIEPOROZUMIEN. Lecz kazdego dnia bedziesz mogl siadac coraz blizej ...

(...) Ludzie zapomnieli o tej prawdzie- rzekl lis. -Lecz tobie nie wolno o niej zapomniec. STAJESZ SIE ODPOWIEDZIALNY NA ZAWSZE ZA TO CO OSWOILES. (...)

" (...) Gdy przyjdziesz sie ze mna pozegnac , zrobie ci prezent z pewnej tajemnicy(...)
- A oto moj sekret. Jest BARDZO PROSTY:  DOBRZE WIDZI SIE TYLKO SERCEM. NAJWAZNIEJSZE JEST NIEWIDOCZNE DLA OCZU."  

Antoine de Saint-Exupéry, "Maly Kziaze"